torsdag, november 27, 2008

Bokklappstips

Kanske är det bara omkring mig - men verkar det inte som att folk är mer jultaggade i år jämfört med andra år? I flera veckor har jag längtat efter att få sätta upp adventsljusstakarna och stjärnan i fönstret och inte någonstans har jag hört någon sucka: "Usch är det verkligen dags för det där redan?" Kanske är det ett resultat av börskriser och lågkonjunktur, att man längtar efter det trygga och invanda och "det-som-alltid-varit". Att man riktar blicken inåt istället för utåt. För det är ju inte jul som i massor av julklappar och hysteri på stan jag längtar efter, utan myset. Glögg och pepparkakor framför julkalendern (i år måste jag titta - mitt förlag ska ge ut boken som följer upp där teve slutar den 24:e). Filtar och ljus och bra böcker. Granlukt och mandelmusselbak (jag har köpt små, små söta formar). Julefrid och mornar i morgonrock.

Ett bra julklappstips är för övrigt "Den hemlige kocken", en sätta-middagen-i-halsen-bok om vad det egentligen är vi äter. Och då snackar vi helt vanliga produkter. Yoghurt, bröd, kött, grönsaker som är fulla av tillsatser och konstgjorda ämnen. Hädanefter blir det mesta möjliga eko för vår del. Har du tänkt satsa på en lat jul med halvfabrikat rekommenderar jag läsning först efter helgerna.



2 kommentarer:

Konsultpappan sa...

Slut på halvfabrikat, nu skall minsta buljongdroppe reduceras från kycklingskrov och grova grönsaker utan märkliga tillsatser.

Whoa!... vänta... Hörde jag Niklas göra high-five med sig själv i köket?
Vad är det han väser i triumf??
- Min tid är nu... Nu!!! Ut ur köket, jag har ett långkok på gång och måste slakta ett lamm först.

Linda Unnhem sa...

Du har så rätt så! Jag fick krypa till korset och efter sex år ge honom rätt. Men eftersom han vet att jag är en sann allt-eller-inget-personlighet är det nu HAN som muttrar att jag "väl inte behöver bli besatt kring de där E-nummerna"... :-)