torsdag, juli 26, 2007

Om vi någon gång får barn ska jag sammanställa en pekbok åt honom eller henne. Jag ska kalla den "Pappa reser" och bilderna ska jag hämta från det digra bildmaterial jag har samlat på mig av Niklas i olika situationer under våra resor. En "Mamma reser" kommer tyvärr inte vara lika lätt att skaka fram. Niklas fotograferar nämligen väldigt sällan. Så här brukar det gå till:
Vi går runt på ett resmål. Jag ser något som skulle kunna bli ett fint motiv. Jag säger till Niklas:
- Jag ska ta ett foto. Kan du ställa dig där vid bron/dörren/muren?
Han säger:
- Men jag kan ta på dig...
Det är så klart då jag borde säga "ja" - men då blir ju inte bilden som jag tänkt mig, som jag komponerat den i mitt huvud. Istället blir det bara ett snabbknäpp, oftast just i det ögonblick jag blundar/ser ut som en Samhall-arbetare/sväljer det sista av min mat och då är det bara det man ser, inte det fina eller trevliga bakom. Va? Kontrollfreak? Jag? Nej....
Nåja. Här är i alla fall några bilder till den framtida "Pappa i Amsterdam". Med hänsyn till det eventuella barnets ålder fotade jag varken coffee shops eller nakna flickor i fönster.




Niklas på bro.



Niklas åker sightseeingbåt.


Niklas äter sill.


Niklas ligger till bords.

3 kommentarer:

Lotta sa...

Är du säker på att det verkligen är Niklas som äter sill på bilden? Jag tycker inte att han är sig riktigt lik.

Anonym sa...

Mm, det ligger något i det. Men, han är sig desto mera lik på den bild där han ligger ner och äter. I alla fall ser han väldigt nöjd ut. Linda, vi har också många flera bilder där Bertil är föremålet. Det bara blir så... /Berit

Line sa...

I hear ya. Det är förmodligen av den andledningen jag undviker vara med på foto. Förlorad kontroll!